Publicerad:
God förvaltningskultur
En god förvaltningskultur är de beteenden och förhållningssätt som vilar på den statliga värdegrunden. Efterlever alla statsanställda den statliga värdegrunden ger det förutsättningar för en effektiv, rättssäker och fungerande förvaltning.
Den statliga värdegrunden och andra rättsliga principer ligger till grund för hur myndigheter ska tolka och operationalisera sitt uppdrag från regeringen. Myndighetens ledning organiserar och styr verksamheten genom interna styrdokument och sitt ledarskap. Detta styr hur medarbetarna bemöter och skapar värde för medborgarna. En god förvaltningskultur är en institutionalisering av den statliga värdegrunden, vilket innefattar både formella styrdokument, informella förhållningssätt och en stödjande organisationskultur.

Vad bidrar till en god förvaltningskultur?
Flera faktorer påverkar förvaltningskulturen. Det handlar till exempel om:
- Kunskap om den statliga värdegrunden och andra rättsliga principer
- Samsyn kring uppdraget
- Ledarskapets betydelse
- Medarbetarskapets betydelse
- Kunskap om korruptionsrisker
Myndigheternas arbete med en god förvaltningskultur ska vägleda medarbetarna när lagar och riktlinjer inte ger alla svar.
På denna webbplats kan du hitta stöd för ditt arbete med god förvaltningskultur, till exempel handböcker, praktiska övningar och webbutbildningar.